Reducerile de Black Friday – vise accesibile

In ultimele doua decenii am importat multe, unele bune, altele mai putin. Incet, incet, am invatat sa fim mai selectivi si sa pastram tot mai mult doar ce este bun. Unul dintre aceste „importuri” bune este Black Friday, ziua in care ne putem atinge visele cu mana si le putem transforma in realitate daca visele noastre sunt smartphone-uri, tablete, laptopuri, televizoare, mobila, haine, jucarii, carti, frigidere, aspiratoare, pantofi de lux. Oricat de negativisti ar fi unii, nu exista niciun dubiu ca Black Friday este ziua tuturor si fiecare poate face surprize minunate pentru sine sau pentru cei dragi gratie reducerilor record care bulucesc cumparatorii in magazine.

Vanzari record

După Ziua Recunostintei, americanii marcheaza Black Friday dand semnalul inceperii sezonului de cumparaturi care se mai incheie odata cu anul. Este o frenezie a indeplinirii tuturor dorintelor de peste an. Daca in iulie ai fost in vacanta, in noiembrie neaparat iti cumperi gadgetul acela nou-nout care a fost anuntat pe toate canalele, ca doar este Black Friday si iti permiti!

Pornita ca ziua in care magazinele vindeau cat mai mult pentru a-si repune pe linia de plutire balantele de la finele anului (mai exact de a trece de la „rosu” la „negru”, de unde si „black”), Black Friday a devenit traditie, ba chiar legenda daca tinem seama de faptul ca produse de top, ca Apple, sunt la mare cautare. Cine ar putea spune ca aceasta zi nu este o sarbatoare, chiar daca una a shoppingului? In fond, aceasta este marca epocii, vanzarea-cumpararea care pune lumea in miscare. Au sesizat acest lucru si guvernele occidentale pentru care Black Friday este deja in calendarul traditiei, acordand zile libere pentru ca oamenii sa se poata inghesui fara griji in fata magazinelor sau bloca serverele retailerilor. Ba chiar li se dau si salariile la timp, sa intre in febra cumparaturilor care aduc sume frumusele la PIB-urile nationale. De exemplu, de Black Friday 2014 s-au cheltuit aproape 51 miliarde de dolari in patru zile, cu 133 de milioane de cumparatori numai in SUA.

Pret redus la cote incredibile

Retailerii au prins imediat trendul si a inceput competitia. Deschid mult mai devreme, isi fac reclama peste tot, anunta reduceri care pot ajunge si pana la 60% daca esti acolo in anumite intervale orare, bat recorduri la vanzarile online si, la finalul zilei, toata lumea castiga. Nebunia vanzarilor a fost atat de mare incat din 2011 retaileri gigant din vest au inceput sa deschida la miezul noptii. Publicitatea dinainte de Black Friday se desfasoara in toate formele si pe toate caile posibile, se ofera carduri, vouchere, facilitati la telefoanele mobile daca iti faci si anumite abonamente in acea zi, sunt organizate tot felul de manifestari de promovare care au loc in puncte ale oraselor, pentru ca nimeni sa nu scape ocazia de a cumpara ceva. Si, din moment ce aproape totul este redus la cote incredibile, este imposibil sa existe un om care sa nu-si doreasca chiar nimic sau sa-si doreasca ceva (in afara de luna de pe cer, fireste) si sa nu gaseasca la reducere de Black Friday.

Lista pentru Black Friday 2015

Cultura vestica a adoptat Black Friday „ca focul”. Canadienii „fug” peste granite, sa profite de reducerile din SUA. In Mexic, Black Friday a inspirat „El Buen Fin” (week-end-ul bun), o perioada de reduceri masive, in Marea Britanie retailerii „se trezesc cu noaptea in cap”, ba chiar unul dintre acesti giganti, Amazon, si-a aniversat in vara lui 2015 doua decenii de fructuoasa activitate organizand o avanpremiera la Black Friday, cu acelasi sistem de reduceri record si anunta pentru aceasta toamna scaderi de preturi mai mari ca niciodata. In timp ce francezii se arata mai reticenti in a adopta „pe nemestecate” Black Friday, in Germania, Austria si Elvetia retailerii colaboreaza pentru „vanzari fericite”, frenezia cumparaturilor cuprinzand si Romania, cu tot mai multi cetateni facand cumparaturi convenabile in aceasta zi (in special televizoare si telefoane mobile, dar si laptopuri si tablete) si s-a extins pana in India sau Australia.

Asadar, nu mai este gluma. „Black Friday este aici pentru a ramane”, dupa cum spune seful unuia dintre marii retailer britanici si este imposibil sa nu ai in propria familie pe cineva care si-a propus sa-si cumpere ceva de Black Friday. Nu-i asa ca televizorul surorii tale a fost cumparat anul trecut in vinerea cu pricina? Nu-i asa ca ai reusit sa-i cumperi tableta celui mic la un pret foarte bun tot atunci? Nu-i asa ca pana si mama ta, pensionara, si-a schimbat frigiderul de doua decenii tot anul trecut de Black Friday? Nu-i asa ca ti-ai pregatit de pe „akoom” lista pentru Black Friday 2015?